Bu belge, Vefa Lisesi'nde değerlendirme ile ilgili ilkeleri ve felsefeyi sunar. Okul idari ekibi ve öğretmenler tarafından hazırlanmıştır ve her eğitim-öğretim yılı başında düzenli olarak gözden geçirilecektir. Bu belgenin amacı:
- Biçimlendirici ve ölçme değerlendirme gibi okul değerlendirme türleri hakkında bilgilendirmek,
- Vefa Lisesi'nin değerlendirme sonuçlarını nasıl yürüttüğünü, raporladığını ve kayıt altına aldığını açıklamak,
- Vefa Lisesi’nin değerlendirme uygulamalarının IB Standartları ve politikalarıyla uyumunu sağlamak,
- Tüm okul personeli, öğrenciler ve veliler için okulun değerlendirme prosedürleri hakkında bilgi vermektir.
Değerlendirme, sadece neyin başarıldığını değil, aynı zamanda sonraki adımların nasıl yürütülmesi gerektiğini anlamamıza olanak sağlayan eğitim/öğrenme sürecinin vazgeçilmez bir parçasıdır. Vefa Lisesi'nde, değerlendirmenin, öğrencilerin kendilerini değerlendirmelerine ve böylece yaşam boyu öğrenen bireyler olmalarına olanak tanıyan bir yol olduğuna inanıyoruz. Yalnızca öğrenciler ve öğretmenler değil, aynı zamanda yöneticiler ve veliler de öğrenme sürecinde önemli rol oynar; bu nedenle okul felsefemiz, değerlendirmenin işbirlikçi bir çalışma olduğu inancına dayanır.
Etkili bir değerlendirme, okul müfredatındaki hedefleri desteklemelidir. Öğrencilerin akademik ve bilişsel becerilerini değerlendirebilmek için, her dersin ve birimin hedeflenen öğrenme çıktıları, tüm okul çalışmalarında açıkça görülmelidir.
Vefa Lisesi, değerlendirme prosedürlerinde şu ilkeleri benimser:
- Her öğrencinin farklı öğrenme stili ve performansı ile farklı beklentileri ve ihtiyaçları vardır. Ancak her öğrenci öğrenebilir ve uygun bir değerlendirme yöntemiyle değerlendirilebilir.
- Değerlendirme, tüm eğitim süreci paydaşları için geri bildirim elde etme yoludur.
- Tüm öğrenciler değerlendirme kriterlerinin standartlarının farkında olmalı ve öz değerlendirme etkili bir değerlendirme aracı olarak kabul edilmelidir.
Vefa Lisesi'nde değerlendirme şu amaçlarla planlanır:
- Öğrenciler ve velilere, nelerin başarıldığı ve gelecekteki çalışmalar ve sınavlar için destek gerekip gerekmediği hakkında bilgi sağlamak,
- Gelecek değerlendirmelere destek sağlamak ve sürecin işleyişini kontrol etmek,
- Öğretmenlere hangi hedeflerin başarıldığı ya da gözden geçirilmesi gerektiği hakkında bilgi vermek,
- Öz değerlendirme ile yaşam boyu öğrenen birey olmayı vurgulamak ve mevcut performans hakkında etkili geri bildirim sunmak.
Vefa Lisesi, öğrencileri Türkiye’deki genel bir sınav yoluyla kabul eder. Bu nedenle, ilk değerlendirme kriterimiz okula başlamadan önce yapılan ön değerlendirmedir. Hazırlık sınıfında ve takip eden dört yılda, hem biçimlendirici hem de özetleyici birçok sınav uygulanır.
Biçimlendirici Değerlendirme Örnekleri:
- Dersle ilgili grafik/şemalar hazırlamak
- Grup, ikili ve bireysel sunumlar hazırlamak
- Münazara etkinliklerine katılmak
- Deneme yazıları ve kısa sınavlar
Özetleyici Değerlendirme Örnekleri:
- Her dönem düzenli testler ve yazılı sınavlar
- Laboratuvar çalışmaları raporları
- Final sınavları ve sözlü sunumlar
ATL Becerileri (Notlandırılmaz fakat öğrenme başarısını etkiler):
- Eleştirel Düşünme
- Organizasyon
- İletişim
- Yansıtma
IB Diploma Programı’nda, hem iç hem dış değerlendirme uygulamaları vardır ve bunlar okul öğretmenleri ile uluslararası sınav değerlendiricileri tarafından değerlendirilir. İç değerlendirmeler okulda yapılır, dış değerlendirmeler ise IB standartlarına göre belirlenen tarih ve şartlara uygun şekilde yapılır. Diploma almak için toplamda en az 24 puan gereklidir ve CAS tamamlanmalıdır.
Tüm Diploma Programı öğrencileri, dönem boyunca sınavlara girer ve her ders için 100 üzerinden notlandırılır. Notlar E-Okul'a işlenir. Projeler, grup çalışmaları ve deneme sınavları Google Classroom ile takip edilir. CAS için ManageBac kullanılır. Veli toplantıları her dönem iki kez yapılır ve öğrenci gelişimi hakkında bilgi verilir.
meb_iys_dosyalar/34/10/969664/dosyalar/2025_06/10211442_vefahighschoolassessmentpolicy1.docx