T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / FATİH - Vefa Lisesi

Özel Eğitim ve Dahil Etme Politikası

VEFA LİSESİ ÖZEL EĞİTİM GEREKSİNİMLERİ (SEN) / KAPSAYICILIK POLİTİKASI

A) SEN / Kapsayıcılık Politikasının Tanımı

Bu politika, Vefa Lisesi öğretmenleri ve müdür yardımcılarından oluşan bir komite tarafından hazırlanmıştır ve her eğitim yılı sonunda gözden geçirilmektedir. Öğrencilerin kapsayıcılığı ve eğitim ortamlarının farklılaşması ile ilgili her türlü durum SEN Politikası başlığı altında ele alınmaktadır. Kapsayıcı eğitimin bir parçası olarak, çeşitlilik Vefa Lisesi'nde temel bir kavram olarak kabul edilmiştir.

 

"IB programları, tüm öğrenciler için müfredata erişimi ve öğrenmeye katılımı artırmayı amaçlar. Öğrenme toplulukları, öğrenme ve katılıma engel teşkil eden unsurları belirledikçe ve kaldırdıkça daha kapsayıcı hale gelir." (What is an IB education? 2013: 3)

B) SEN/Kapsayıcılık Terimleri

SEN (Özel Eğitim Gereksinimleri) terimi, öğrenme koşullarında revizyon/farklılaştırma gerektiren ve akademik başarıya ulaşmak için özel ihtiyaçları olan öğrencileri ifade eder. Bu öğrenciler, duyusal bozukluklar gibi fiziksel sorunlara veya dikkat eksikliği gibi öğrenme güçlüklerine sahip olabilirler.

 

Kapsayıcılık terimi ise, öğrencilerin sosyal etkileşim eksikliği veya davranış kontrolü eksikliği gibi durumlarda ihtiyaçlarına uygun farklılaştırılmış öğrenme fırsatları yaşayabildiği durumlar için kullanılır.

 

Her iki durum da saygıyla ele alınır ve her öğrenci, kendi kişisel gelişim tarzına ve entelektüel kapasitesine ulaşma yöntemine sahip bireyler olarak kabul edilir.

C) SEN/Kapsayıcılık Politikasının Amacı

Bu politika;

- Öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve yeteneklerini tanımayı ve anlamayı,

- Farklılaştırılmış becerilere uygun öğrenme ortamı düzenlemeyi,

- Tüm öğrencilerin müfredat hedef ve becerilerine ulaşmasını sağlamayı,

- Öğrenme etkinliklerini öğrencilerin beklenti ve taleplerine göre planlamayı,

- Okuldaki tüm paydaşların kapsayıcı bir öğrenme atmosferi oluşturmasına katkı sunmayı,

- Tüm okul politikalarını kapsayıcılık süreciyle entegre ederek bireysel programların hazırlanmasını hedefler.

D) Okulun Rolleri

Okul, SEN/Kapsayıcılık Politikasının uygulanmasında kritik bir rol oynar.

 

- Okul yönetimi ve IB Koordinatörü;

- Politikanın ulusal özel eğitim yasalarına uygun olmasından,

- Okulun misyon ve vizyonunun kapsayıcılıkla uyumlu olmasından,

- Tüm personelin bireysel farklılıkların öneminin farkında olmasından,

- Kapsayıcı öğretim yaklaşımlarının (ATT & ATL) okul genelinde uygulanmasından sorumludur.

 

- Öğretmenler;

- Tüm öğrencilerin sorumluluğunu taşıdıklarının farkında olmalıdır.

- Farklılaştırılmış öğrenme etkinliklerine katılma becerisine sahip olmalıdır.

- Öğrencilerin özel ihtiyaçlarına zamanında yanıt vermelidir.

- Öğretim etkinlikleri, öğrencilerin çeşitli hedeflerine uygun şekilde planlanmalıdır.

 

- Öğrenciler;

- Eğitim sürecinde duygularını ve tercihlerini ifade etmelidir.

- Hedeflerine ulaşmak için bilgi istemelidir.

- Yöntemlerin geliştirilmesine katkı sağlamalıdır.

 

- Veliler;

- Eğitim sürecinin organizasyon ve gelişim aşamalarına katılmalıdır.

- Gerekli belge ve bilgileri sağlamalıdır.

- Öğrenciyle ilgili gelişmeleri okula bildirmelidir.

E) Vefa Lisesi Uygulamaları

IB Öğrenme Döngüsü çerçevesinde iyi uygulamanın dört ilkesi doğrultusunda yürütülmektedir.

 

- Öğretmenler, dönem başlarında ve yıl boyunca yapılan toplantılarla sürekli eğitim alır.

- Öğrencilerin öz güven geliştirmesi ve kendilerini tanımaları için ortam oluşturulur.

- Ön bilgi, öğretim yöntemlerinin belirlenmesinde temel alınır.

- Farklılaştırma ve yapı iskelesi yöntemleriyle içerikler düzenlenir.

- ATL becerilerine vurgu yapılarak öğrencilerin kendi stratejilerini geliştirmesi desteklenir.

F) Kayıt Kabul Süreci

Vefa Lisesi, tüm öğrenciler için adil eğitim sunmayı taahhüt eder. Fiziksel engeller, tekerlekli sandalye kullanımı gibi durumlarda, okul koşulları ve ilgili prosedürler detaylı şekilde öğrenci ve velilerle paylaşılır.

 

Dil becerileri yetersiz öğrenciler için de bireysel görüşmeler yapılır ve okulun dil politikası doğrultusunda gerekli destek sağlanır.

G) Değerlendirme Uygulamaları

Sınav düzenlemeleri, öğrencilerin ihtiyaçlarına göre tasarlanır ve IB ile iş birliği içinde yürütülür.

 

- Ek süre: Her saatlik sınav için 15 dakikaya kadar ek süre

- Dinlenme süresi: Uzun sınavlar için gözetimli mola

- Teknoloji kullanımı: Bilgisayar, konuşmadan metne araçlar

- Yazıcı/Sözlü okuyucu kullanımı: Öğrencinin sözlü yanıtlarını yazabilir/okuyabilir

- İşaret dili/iletişim uzmanı: İşitme engellilere destek

- Uyarıcı: Dikkat sorunu yaşayanlara yardımcı

- Değiştirilmiş sınav kağıtları: Büyük yazı, Braille, renkli kağıt

- Sesli sınavlar veya kayıtlar

- Alternatif sınav yeri: Ev veya hastane

- Süre uzatımı: Hastalık veya kaza durumunda teslim süresi esnetilebilir

 

Uygunluk için tıbbi raporlar ve belgeler IB’ye kayıt aşamasında sunulur.

Kaynakça

Learning diversity and inclusion in IB programmes, January 2016,www.ibo.org

General Regulations: Diploma Programme, April 2014, www.ibo.org

Programme Standards and Practices, January 2014, www.ibo.org

Candidates with assessment access requirements, August 2017, www.ibo.org


meb_iys_dosyalar/34/10/969664/dosyalar/2025_06/10211443_vefa_lisesi_sen_kapsayicilik_politikasi_tr.docx

meb_iys_dosyalar/34/10/969664/dosyalar/2025_06/10211442_vefahighschoolseninclusionpolicy.docx

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 05.09.2018 - Güncelleme: 10.06.2025 21:55 - Görüntülenme: 1897
  Beğen | 3  kişi beğendi

Etiketler :
IB ÖZEL EĞİTİM,